Jak wygląda aborcja

Jak wygląda aborcja?

Aborcje są niewątpliwie tematem tabu. Jednak zaczyna się o nich mówić więcej i mają swój zdecydowany udział w kontrowersji, którą tylko pogłębiła niedawna zatwierdzona decyzja Trybunału Konstytucyjnego – Polki nie mają prawa przerwać ciąży, która niesie za sobą bardzo ciężkie i często nieodwracalne uszkodzenia płodu. Usunięcie ciąży to zabieg medyczny, który wiele kobiet wybiera z wielu powodów. Szukasz odpowiedzi, jak wygląda aborcja? Poniżej dowiesz się jakie są rodzaje i na czym polega aborcja w praktyce!

Co to aborcja farmakologiczna?

Aborcja farmakologiczna jest wywoływana przez leki. Rodzaj terminacji ciąży najczęściej stosowany do 12 tygodnia ciąży – w pierwszym trymestrze. Wykorzystywane leki to mifepriston i mizoprostol. Można się spotkać z określeniem aborcja medyczna, domowa bądź aborcja niechirurgiczna. Jest również jedną z najbardziej znanych metod usunięcia.

Zakupione środki farmakologiczne są podawane doustnie i/lub dopochwowo. Do zadania leków należy wstrzymanie rozwoju zarodka oraz wywołanie krwawienia z dróg rodnych kobiety. Metoda ta doprowadza do zniszczenia trofoblastu i powoduje pozbycie się zarodka z organizmu kobiety. Jest znacząco mniej bezpieczna dla zdrowia niż aborcja chirurgiczna, która jest przeprowadzana pod okiem wyspecjalizowanych lekarzy.

Jak przebiega aborcja farmakologiczna?

Ciężko określić, jak będzie wyglądać przerwanie ciąży, ponieważ u każdej kobiety może objawiać się inaczej. Porównując dwie substancje, pierwsza z nich jest zazwyczaj dobrze tolerowana i zazwyczaj nie niesie za sobą skutków ubocznych. Niektórzy mogą odczuwać mdłości lub delikatne krwawienie. Drugi z leków zazwyczaj powoduje poronienie. Dopiero wtedy rozpoczyna najgorszy okres, charakterystycznym objawem dla tego rodzaju aborcji jest: intensywne krwawienie, pomijając inne objawy, takie jak silne skurcze macicy i uczucie zimna. Tym samym powstaje zagrożenie życia kobiety. Po 6 tygodniu ciąży skuteczność jest praktycznie zerowa, a przed minimalna.

Występujące krwawienie w niektórych przypadkach może utrzymywać się nawet do 2 tygodni po farmakologicznym usunięciu ciąży. Wpływają na to różne czynniki, takich jak długość ciąży, objawy mogą wystąpić w przeróżnym okresie. Jeśli tak się stanie, towarzyszące objawy mogą być podobne do tych znanych z regularnej miesiączki i będą się różnić nasileniem w zależności od pacjentki.

Czym jest i jak przebiega aborcja chirurgiczna?

Osoby, które chcą usunąć ciążę, mogą zdecydować się na aborcję próżniową. Jest to zdecydowanie bardziej popularna i dużo bardziej bezpieczniejsza metoda aborcji. Sam zabieg przeprowadzany jest w trakcie znieczulenia ogólnego i trwa do kilku minut. Znieczulenie i zabieg nie powodują zagrożenia życia matki. Lekarz rozszerza szyjkę macicy o kilka milimetrów. Umożliwia wprowadzenie cienkiej plastikowej rurki, przez którą można zassać zawartość wnętrza macicy. Wszystko dzieje się w ciągu kilku minut, a kobieta nic nie czuje. Zabieg możliwy do 12 tygodnia ciąży.

Istotnym jest, aby zaraz po zabiegu aborcji próżniowej wykonać badanie USG, aby potwierdzić, że ciąża została w sposób prawidłowy usunięta. Chcemy zapewnić 100% skuteczność zabiegu. Po aborcji chirurgicznej mogą pojawić się objawy takie jak skurcze brzucha, dolegliwości bólowe brzucha, krwawienie lub napięty biust. Należy wziąć pod uwagę, że jest to proces całkowicie normalny i zazwyczaj ustępuje samoistnie. Jeśli jednak okażą się zbyt uciążliwe lub uporczywe, można sobie z nimi poradzić stosując środki przeciwbólowe. Powinny pomóc. Należy również pamiętać, aby nie używać tamponów, które zastąpić możemy podpaskami.

Zachęcamy do aborcji w Czechach – w profesjonalnej klinice, która dba o bezpieczeństwo każdej pacjentki. Pamiętaj o tym, że aborcja jest legalna do 12 tygodnia ciąży.

Jak wygląda aborcja - przebieg

Metody aborcji

Istnieją dwie główne metody aborcji: farmakologiczna i chirurgiczna. Przed podjęciem decyzji, warto poznać kluczowe różnice między tymi dwiema metodami. Może się to okazać przydatne dla osób, które nie są zdecydowane, którą wybrać. Aborcje farmakologiczne wykorzystują leki, które powodują silne, krwawienie i zawroty głowy, natomiast aborcje chirurgiczne wymagają pomocy specjalnej rurki (wprowadza lekarz ginekolog) i rozszerzenia szyjki macicy. Tą rurką zasysana jest zawartość jamy macicy. W obu przypadkach termin, kiedy można dokonać aborcji jest różny. Przy metodzie chirurgicznej zalecany czas jest między 7 a 12 tygodniem ciąży. Prawo czeskie zezwala na legalną aborcję do trzeciego miesiąca ciąży. Okres na możliwość terminacji jest więc we wczesnym etapie ciąży.

Którą z metod aborcji wybrać - chirurgiczna czy farmakologiczna?

Poniżej podstawowe różnice:

czas trwania zabiegu: zabieg aborcji farmakologicznej trwa nawet kilka dni, natomiast metoda chirurgiczna to zaledwie kilka całkowicie bezbolesnych minut,

krwawienie: aborcje próżniowe mają znacząco zmniejszone ryzyko powstania działań niepożądanych, takich jak obfite i długotrwałe krwawienie, porównując do aborcji farmakologicznej,

czas dojścia do pełni zdrowia: kobiety mają tendencję do szybszego powrotu do zdrowia po metodzie chirurgicznej niż farmakologicznej,

znieczulenie: zabieg chirurgiczny odbywa się w znieczuleniu ogólnym, a jeśli chodzi o aborcję farmakologiczną – w tym przypadku stosuje się jedynie środki przeciwbólowe.

Aborcja

Istnieje wiele rzeczy, których musisz przestrzegać, jeśli chodzi o stan zdrowia organizmu po aborcji. Istotnym jest, aby zawsze przestrzegać kilku czynników, takich jak: unikanie pływania, zamiana kąpieli na prysznic oraz zaprzestanie współżycia – wszystko oczywiście obowiązuje przez pewien czas. Ważne jest, aby nie stosować tamponów – zastąp je podpaskami. Po zabiegu aborcji kobieta ponownie rozpocznie swój cykl menstruacyjny i może ponownie zajść w ciążę. Można porozmawiać z lekarzem (ginekologiem) o kwestii antykoncepcji. W ten sposób ponowna i niechciana ciąża nie będzie możliwa.